دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 29, 2024
پیاده روی اربعین لیبک عاشقان امام حسین علیه السلام

دکتر کاویانی گفت: همه جور آدم در اربعین وجود دارد و فقط به عشق حسین آمده اند و ما بایستی از این ظرفیت به خوبی در مباحث استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف در نشست تخصصی "هم اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب" که امروز ۸ مرداد ۱۴۰۳ به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با اشاره موهبت الهی راهپیمایی اربعین گفت: آیا ما قدردان این موهبت الهی بوده‌ایم که برای هم افزایی و هم گرایی فرهنگی و بحث جهان امتی که ظرفیتی ویژه است کار کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و به آن ضریب بدهیم؟

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های مهم انسجام امت و وحدت بحث اربعین است که اشتراکات متعددی در آن میان افراد حاضر وجود دارد که آیا ما توانسته‌ایم بر روی اشتراکات حرکت کنیم یا اینکه رویکردهای سیاسی داریم و می‌خواهیم با اهداف سیاسی از این راهبرد استفاده کنیم؟

کاویانی اربعین را به دنباله قیام عاشورا برای گذر از «من» و تبدیل شدن به «ما» دانست و خاطرنشان کرد: در منظومه فکری حضرت امام(ره) که در این مکتب رشد کرده و پرورش یافته‌ایم، تهذیب و اخلاق آن نقطه و قله اصلی ماجراست، اگر شما تمام علوم عقلی و نقلی را داشته باشید ولی در حوزه تهذیب مشکل داشته باشید، این علوم تماماً به حجاب اکبر تبدیل می‌گردد.

وی افزود: بحث اخلاق نیز گذشتن از منیت و ایثارگری است که از طرفی ما در معارف الهی و متون دینی خود بسیار بر روی زهد و اخلاقیات تأکید داریم، بر فدا کردن خود و توجه بر دیگری تأکید شده است وبایستی این نیست شدن‌ها دراین وقایع بزرگ را مورد توجه داشته باشیم.

مدیر رادیو معارف، اربعین را فراتر از یک آیین و مناسک دانست و یادآور شد: اربعین در حقیقت یک مکتب و گفتمان است که در حوزه گفتمانی یک دال مرکزی وجود دارد که به نظر من دال مرکزی این گفتمان «حب الحسین» است که اگر به دنبال هرچیز دیگری برویم صحیح نیست و صرفاً ما باید روی حب الحسین کار کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین وجه اشتراک هرکسی که در پیاده روی اربعین حضور دارد یا حضور ندارد و دوست دارد حضور داشته باشد حب الحسین است که اینجا ظرفیت جامعی وجود دارد و می‌تواند مبنای مشترکات همه سایر نشانه‌ها هم باشد که حول این محور و دال مرکزی مفصل بندی شوند و این گفتمان را شکل بدهند.

کاویانی با تأکید بر قدرت جمع کنندگی اربعین، توضیح داد: افراد بسیاری می‌توانند در این دایره قرار بگیرند و این وجه اشتراک بسیار بزرگی است که می‌توانیم کارهای فرهنگی حول این مسئله انجام دهیم؛ به عبارت دیگر وقتی افراد جامعه با هم خوب باشند، قدرت جامعه بیشتر می‌شود.

وی افزود: به نظر بهتر بود شعار دیگری برای اربعین امسال انتخاب می‌شد؛ چون این جزو هدف‌های سیاسی است که از شعارهایی در این زمینه‌ها استفاده کنیم که بتوانیم جامعه را جمع کنیم؛ آدم‌های مختلفی در رادیو محرم هستند و می‌توانیم سالی یک شعار بگذاریم؛ اما می‌گوییم این رادیو حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها است که همه داخل آن می‌آیند.

مدیر رادیو معارف با تأکید بر وجود استکبار ستیزی، آزادگی، فداکاری و ... در شعار حب الحسین تصریح کرد: به طور کلی نام حسین اسم رمز برای اینهاست و چرا به خوبی از آن استفاده نمی‌کنیم و به سراغ شعارهای دسته دوم می‌رویم؟

وی افزود: در ظلم ستیزی نیز این شعارمی‌خواهیم بگوییم اسرائیل و رژیم کودک کش است و از طرفی نیز اوج مظلومیت مردم غزه را شاهد هستیم؛ از این رو ما به صورت غیر مستقیم می‌توانیم از این دال مرکزی در گفتمان استفاده کنیم که هم ضریب دهیم و هم جذب کنیم البته با گسترش در جذب حداکثری؛ چون همه جور آدم در اربعین وجود دارد و فقط به عشق حسین آمده است و ما بایستی از این ظرفیت به خوبی در مباحث استفاده کنیم، عمق این حضور به قدری است که حتی غربی‌هایی که انسان را تک ساحتی می‌بینند و به بعد معنوی ضریب نمی‌دهند، در این مناسک می‌گویند که ظرفیت خوبی وجود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha